Ajankohtaista Lapsiparlamentti: Tätä lapsiystävällisyys on
16.5.2024
Lapsiparlamentti kokoontuu istuntosalissa. Salin puheenjohtajiston pöydän eteen seisoo varhaiskasvatusjohtaja Catarina Herrmans. Lapset istuvat penkeissä.

Lapsiparlamentti kokoontuu kuunanvaltuuston suuressa istuntoalissa.

Lapsiparlamentti: Tätä lapsiystävällisyys on

Pedersören lapsiparlamentti kokoontui jälleen tällä viikolla kunnantalolla. Tapaamisen teemana oli lapsiystävällisyys ja mitä se tarkoittaa eri tilanteissa. Turvallisuus, kunnioitus ja tasa-arvo kulkee punaisena lankana monissa lasten esiin nostamissa näkökohdissa.

Lasten parlamentti kokoaa yhteen 5–6 luokkien oppilaita kaikista Pedersören peruskouluista. Koska Pedersöre on juuri saanut UNICEFin tunnustuksen lapsiystävällisenä kuntana, päivän keskustelun aiheena oli, mitä lapsiystävällisyys oikeastaan tarkoittaa: kotona, koulussa, vapaa-ajalla ja yleisesti kuntatasolla.

Lapsiparlamentin mukaan lapsiystävällisyys kotona tarkoittaa muun muassa seuraavia asioita:

  • Turvallisuuden tunnetta
  • Joku kuuntelee
  • Vanhemmat kysyvät, miten päivä on mennyt
  • Lapsi saa apua läksyjen kanssa
  • Lapsi saa päättää omista harrastuksista
  • Lapsi saa tarvitsemansa, kuten ruokaa ja vaatteita.
  • Ei väkivaltaa

Lapsiparlamentilla oli paljon näkemyksiä siitä, mitä lapsiystävällisyys koulussa tarkoittaa:

  • Opettaja kuuntelee
  • Opettaja kunnioittaa oppilaita
  • Opettaja on oikeudenmukainen ja kohtelee kaikkia tasapuolisesti
  • Opettaja kysyy, miten asiat sujuvat, jos hän huomaa, että jokin on pielessä.
  • Opettaja kertoo asioista riittävän ajoissa, esim. kotitehtävistä ja aktiviteeteista, kuten uimahallikäynneistä.
  • Kaikilla on mahdollisuus oppia: hitaammin oppivia on tuettava – lahjakkaille ja nopeasti oppiville on annettava riittävästi haasteita ja vaikeampia tehtäviä
  • Kaikki tuntevat olonsa turvalliseksi
  • Vaihtoehtoja löytyy
  • Välitunnilla on joku, jonka kanssa voi olla
  • Ketään ei kiusata
  • Pelataan pelejä, joihin monet voivat osallistua
  • Koulumatkat ovat turvallisia
  • Oppilaat saavat päättää pienistä asioista, kuten oman ruokansa maustamisesta.
  • Koulussa voisi olla jääkaappi välipaloja varten
  • Oppilaiden pitäisi saada vaikuttaa liikuntatuntien sisältöön.
  • Oppilaat voivat antaa ehdotuksia siihen, millaista kerhotoimintaa järjestetään koulun jälkeen

Lapsiystävällinen vapaa-aika tarkoittaa muun muassa seuraavaa:

  • Jokaisella on harrastus, myös vammaisilla lapsilla.
  • Koulun jälkeiset kerhot voisivat tarjota vaihtoehtoja: kerhoja sisällä ja ulkona. 
  • Valmentaja muistuttaa, että pitää olla mukava ja jutella kaikkien kanssa
  • Lapset tarvitsevat myös yhden päivän viikossa, jolloin ei ole ohjelmaa, jotta voi tavata ystäviä, käydä juhlissa jne.
  • Lapset saavat itse päättää, osallistuvatko he urheiluun, ei ole pakko osallistua vain siksi, että vanhemmat haluavat niin.
  • Mitä tulee koko kunnan lapsiystävällisyyteen, Lapsiparlamentti toivoo turvallisia kokoontumispaikkoja, tasapuolisesti varustettuja koulupihoja, turvallisia koulumatkoja – ja vähemmän kasvisruokaa kouluihin.

Kunnan lapsiystävällisyyden lista näyttää tältä:

  • Kylissä pitäisi olla kohtaamispaikkoja. Talvella pitäisi päästä sisätiloihin, joissa on aikuisen läsnäolo tai muu valvonta esim. kouluissa tai muissa tiloissa. Siellä voitaisiin pelata pelejä, istua ja jutella.
  • Järjestetään erilaisia aktiviteetteja, joihin voi osallistua: kuten askarteluiltoja, tyttöjen iltoja ja diskoja
  • Tasavertaisia varusteita ja välineitä kunnan koulupihoilla. Joillakin kouluilla ei ole yhtä paljon leikkivälineitä kuin toisilla kouluilla. Tämä on epäoikeudenmukaista. 
  • Kameravalvonta koulupihoilla
  • Kunnan pitäisi kysyä seura-aktiivisilta lapsilta, ennen kuin se poistaa tai muuttaa liikuntapaikkoja. Nyt yleisurheilukenttä on poistettu Ähtävältä, aina pitää ajaa Pännäisten keskusurheilukentälle.
  • Kunnan tulisi ottaa huomioon kaikki lapset, myös vähävaraisten perheiden lapset, vammaiset lapset, ja lapset, jotka eivät puhu kotimaista kieltä
  • Turvallinen koulutie kaikille 
  • Pyöräteitä pitäisi olla
  • Leikkipaikkoja tulisi huoltaa, rikkinäiset välineet korjata.
  • Erityisruokavalion on oltava laadultaan samanlaista kuin tavallinen ruoka ja muistutettava mahdollisimman paljon tavallista ruokaa.